Litt om «milde former» for: dysleksi og ADHD VS digitalt skapende arbeid

Som lærer gjennom mange år (25+) har jeg de siste 10 årene i alt større grad møtt elever og studenter med ulike grader av diagnoser i forhold til ADHD, dysleksi mm … – Leser alt oftere om slike ting i nyhetene, derfor denne postingen.

-Og jeg må også få sagt at de elevene/studentene jeg har hatt med slike diagnoser ofte er like gode og i flere tilfeller bedre enn mange av de uten diagnoser, i forhold til mulig yrkesutøvelse innen de digitalt skapende fagområdene (med litt tilrettelegging)! At vi som mennesker er litt ulike er godt, og det styrker vårt mangfold, er min mening!

Jeg vet at jeg tidligere også har hatt elever med slike problemer, selv om det nå i de senere årene har blitt mer vanlig med at disse har fått en diagnose (som ofte setter dem i en bås).

De jeg da tenker på er de som ikke er så hardt rammet at de ikke kan fungere i samfunnet.

For meg kan det virke som om de som gir disse diagnosene ofte ikke kjenner til flere enkle mulige løsninger og hjelpemidler for disse gruppene (basert på nyere forskning mm..)… En antakelse som kanskje er helt gal, hva vet jeg, men jeg ser av erfaring at mange faktisk ikke kjenner til noen av de tipsene jeg her kommer med! – Kanskje de kan fungere eller ikke, – vel, her kommer noen:

Jeg starter med dysleksi:

Det finnes mye på nettet om dette, og jeg vil spesielt anbefale de med problemer å se på det med valg av fonter (spesielt designede skrifttyper) og kanskje også farger på tekst i tekstbehandlere mm som kan hjelpe til med å få frem ord klarere. http://www.dinside.no/data/dysleksi-denne-fonten-skal-vaere-lettere-a-lese/60979847 (et eksempel, det kan være flere som kanskje kan fungere bedre for akkurat deg!) Så bytter man til den en vanlig font ved levering/sending til andre. Her en annen: https://www.digitalempati.no/font-for-dyslektikere/ eller https://www.dyslexiefont.com/en/dyslexie-font/ .

Det finnes flere slike å finne på nettet. Da er det opp til deg å finne en du kan lese og skrive lettere enn de «vanlige» skrifttypene på datamaskinen. Et annet tips jeg kan huske fra tidligere er også at ulike farger på teksten kan hjelpe til med å se ord mm (så kan man jo også bruke funksjoner for høytlesning av tekst mm..). Dvs. prøv å merke teksten med en farge som hjelper deg med å se og forstå bedre! (forskningen er litt uklar på dette pr i dag kan det se ut til). Se ellers på nettstedet: http://dysleksinorge.no/ for mer info fra de som er opptatt av dette.

ADHD: Ofte har de jeg har møtt med denne diagnosen stor grad av konsentrasjon ved dataspilling og annet spesielt man kan gjøre med en datamaskin!

Jeg har selv «milde» konsentrasjonsvansker, og har funnet en, for meg funksjonell, løsning på dette når jeg er i møter der viktig informasjon mm blir formidlet mm… Jeg tegner «doodles», enten på papir med penn, eller på iPad med finger eller tegneredskap. http://juusola.org/?page_id=100 .

Disse tegningene må ikke ha en spesifikk mening, budskap eller intensjon i utgangspunktet, men bare være noe som kommer der og da … Som kunstner er det ofte mulighet til å lage noe på situasjonen der og da, karikaturer mm.. Det er noe jeg så må unngå i situasjonen. Tegningene som jeg nå (oftest lager på iPad) skal ikke ha noe med diskusjonen (eller annet relatert) å gjøre. De må heller ikke bli så kompliserte at det tar overhånd over fokuset på det som sies mm… (eventuell kompleksitet kommer i bildene av seg selv… http://juusola.org/?page_id=673 ) Da får jeg faktisk med meg mer av det som sies, og det som skjer i rommet!!! – Merkelig, – men det fungerer for meg! En par populærvitenskapelige artikler som sier litt om dette: https://www.wsj.com/articles/the-power-of-the-doodle-improve-your-focus-and-memory-1406675744 , http://content.time.com/time/health/article/0,8599,1882127,00.html .

En ADHD diagnose har sikkert mer i seg enn dette, men for de som har en mild versjon og vil få med seg mer i møter ol, så kan kanskje dette tipset hjelpe!? Studenter som strikker er jeg ellers litt usikker på, da de må ha orden på tellingen mm …!

Om digital bildeskaping

Høgskolelektor ved Høgskolen i Sørøst Norge.
Image | Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

