Litt om denne bloggen, og litt nytt om 3D programmer innen undervisning

Hei! Det var en stund siden nye innlegg på denne bloggen.

Vel noe av grunnen til dette er at det ellers gode videreutdanningsstudiet Digital bildeskaping og visuell kommunikasjon ved Høgskolen i Telemark (snart en ny høgskole sammen med HBV) ble lagt ned, en av grunnene til dette var for få studenter (nye krav til mange studenter 15+). Noen av emnene er ellers prøvd videreført i en ny videreutdanning, et samlings og nettbasert studium: digital mediedesign 2, der vi blant annet har emnet 3D design og illustrasjon (15 studiepoeng). Denne bloggen er og har alltid vært et privat initiativ fra meg som lærer innen de digitale skapende fagområdene ved en lærerutdanningsinstitusjon (og mye har derfor også vært rettet mot bruk innen skole og utdanning). – Jeg har bestemt meg for å prøve å fortsette med oppdateringer her, best jeg kan, med linker til nytt og aktuelt innen fagområdet! Målet tidligere var ca. en artikkel pr måned, – får se om dette kan videreføres, skal uansett prøve, – dette da jeg ser at mange kikker innom det jeg her legger ut (se gjerne på eldre innlegg også, – mye interessant der som fortsatt har aktualitet). Prinsippet med å dele med seg er uansett noe jeg står for! Da dette mest er en blogg med artikler, og jeg ikke har mulighet (les tid) til å svare på kommentarer med mer, fortsetter jeg med å helst ikke ta med kommentarfelt (håper det er forståelse for dette). Hilsen Per Ola Juusola.

 

Her er litt fra årets verktøykasse som vi bruker i dette nye 3D-emnet (prøver fortsatt å bruke mest mulig gratis-alternativer), mest i forhold til det å lære seg om selve materialet (3D-objekter med mer), slik at en utviklet generell kunnskap innen området videre kan brukes til mange ulike typer 3D programvare. Emnet berører både konstruksjonsprogramvare (CAD-lignende programvare og 3D programvare) i tillegg til en kobling til kunnskap/utdanning om designprosesser, illustrasjon ol. Mye her er omtalt i tidligere blogginnlegg, – noe forsvinner og noe kommer til, slik er det også innen programvareindustrien.

  1. Som et godt gratisalternativ til å lære noen elementære modelleringsprinsipper som også kan brukes i flere ulike 3D programmer : Autodesk 123D Design . Ved å konvertere eksporterte stl-filer fra dette, kan disse brukes videre i flere ulike 3D programmer. Så er det kanskje så som så med hvordan topologien blir i forhold til videre teksturering, – men uansett kan de brukes videre!
  2. For å konvertere mellom formater, justere diverse med mer: MeshLab
  3. For å konvertere mellom formater samt å bearbeide og sette sammen former med mer: Autodesk MeshMixer
  4. For å teksturere (fungerer nok egentlig best for organiske former) Adobe Phoshop CC (Dette er et program studentene har brukt i annen tidligere utdanning).
  5. For evt å lage bedre eller mer funksjonelle UV-maps til objekter for teksturering: UV-mapper (selv om dette nå i gratisversjonen har blitt noen år gammelt).
  6. For å sette opp scener med lyssetting med mer et program som kun har dette som formål og nok egentlig forutsetter at man bruker 3D-modeller mm de ønsker å distribuere (men også fungerer med egne modeller, og det er gratis) : DAZ Studio . Dette erstatter andre programmer vi tidligere har brukt til enkelt sceneoppsett slik som Bryce 3D (som nå ikke lenger finnes i som gratisprogram).
  7. For «organisk» 3D modellering med muligheter for både teksturering med mer: Sculptris.
  8. Så er det noen programmer vi muligens også kommer innom: RigMesh (for å enkelt lage utgangspunkt for diverse organiske former med mer). Unreal Engine for eventuell videreføring til 3D spill (og VR med mer)… Blender som etter hvert har blitt et veldig brukbart og funksjonelt (og ikke minst gratis) 3D-program for alt dette (med årene litt mindre «nerdete», spesielt i forhold til brukergrensesnittet)!

Det får være alt for nå, så får vi se videre da … !

Advertisements

Om digital bildeskaping

Høgskolelektor ved Høgskolen i Sørøst Norge.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.