Alogodoo, et interessant tegne- og fysikksimuleringsprogram for skolebruk med mer, som nå er blitt gratis

Jeg har tidligere postet en liten artikkel om et program som ble kalt Phun (2011). Nå har den kommersielle versjonen som ble solgt bla til skoler blitt gratis: Programmet finner du på:

http://www.algodoo.com/

Programmet er i utgangspunktet laget for PC, men det finnes også en Mac- og en iPad versjon.

Algodoo et tegneprogram for fysikksimulering

Algodoo et tegneprogram for fysikksimulering

Programmet har muligheter for installering av ulike språkpakker, norsk finnes dessverre ikke, men det finnes en svensk versjon. Du får også en opsjon når du installerer om du ønsker en versjon for mus og tastatur eller en for trykkfølsom skjerm (slik som SMART Board). Det er i tillegg inkludert både guider og opplærings-opplegg.

Opplegg med programmet kan tilpasses mange ulike klassetrinn, fra grunnskole og de lavere klassetrinnene og oppover. Programmet har via hovedlinken også (i hvert fall tidligere) hatt et aktivt og interessant forum der brukere kunne dele med seg/få hjelp av andre brukere til forskjellig.

YouTube finnes det mange eksempler på hva man kan gjøre med programmet:

Søk for eksempel på «algodoo for school» eller man kan lete etter inspirasjon der ved å søke etter videoer fra den tidlige versjonen av programmet Phun: «phun physics».

Her er noen raskt fremskaffede linker til diverse skoleprosjekter og lignende som har diverse i forhold til programmet:

http://www.algoryx.se/algoblog/?tag=algodoo-and-education

https://www.k12irc.org/r/classroom/physics/algodoo.php

http://vejlederne.skoleblogs.dk/2014/06/11/algodoo-fysik-for-alle/

http://www.avmkr.se/it-i-skolan/algodoo/

http://orkelljungaskoldatatek.blogspot.no/2013/04/detta-program-fick-min-uppmarksamhet.html

http://www.itn.liu.se/mit/research/visual-learning-and-communication/start?l=sv

Fra Norge:

http://www.digitalskule.no/ngv/algodooogvisualisering/

Bruk av dette innen Kunst og håndverk har det nok ikke vært noe særlig fokus på i norsk skole og det er synd da dette er et morsomt, interessant og læringsrelatert program.

Hva kan man så bruke dette til som kan relateres til design, kunst og håndverksfagene?

Som lærer innen skapende bruk av IKT ved Høgskolen i Telemark har jeg tidligere brukt dette til en videreutdanningsklasse innen design og teknologi. Der ble programmet som da het Phun brukt innen «kreative designprosesser». En oppgave ble gitt innen utvikling av ny design/prinsippforståelse av noe som kan måle/vise tid, mao en slags klokke!). Med programmet så vi på begrepet tid, og aspekter i tilknytting til visualisering av tid. Hva er tid og hvordan kan man visualisere dette?

Ved videreutdanningsstudiet digital bildeskaping (også et videreutdanningsstudie for faglærere innen formgivning, kunst og håndverk) ble programmet brukt i en oppgave i tilknytting til kinetisk kunst (alias det for eksempel Naum Gabo og Antoine Pevsner, Marcel Duchamp, Jean Tinguely https://www.youtube.com/watch?v=FZpEYLa9PGs  m.fl. kjente kunstnere har arbeidet med.), og med kobling til utstilling på Henie Onstad kunstsenter i 2009: http://www.groove.no/artikkel/52497911/jean-tinguely-dag-pa-hovikodden. Her et par utprøvinger på noe jeg selv har laget i forhold til dette: Stjernetegnemaskin og Kinetisk tegnemaskin (OBS! linkene utløper i begynnelsen av 2017).

stjernetegnemaskin

Jeg kjenner dessverre ikke til noen som har brukt dette programmet i norsk grunnskole ennå med kobling til formgivning, kunst og håndverk, men her er allikevel noen løse ideer til mulig bruk. Koblinger til flere ulike mål i relasjon til læreplan i kunst og håndverk burde ellers være mulig å få til:

  • Lag ditt eget «Angry Birds» spill! – Man kan lage «kanoner» eller slippe tunge objekter ned på noe vippelignende med mer som sender et eller flere objekter i en retning mot noe som kan påvirkes av sammenstøtet.
  • Lage en berg- og dalbane.

 

  • Lage ulike maskiner som beveger seg. (mange muligheter der).
  • Lage tegnemaskiner. (man kan feste en et redskap som tegner streker på et objekt som beveger seg.) I tegnemaskinoppgaven som jeg lagde for mine studenter lagde man så selve maskinen «usynlig», slik at strekene sto igjen (man kan la strekene stå igjen lenge eller forsvinne etter kort tid).
  • Vannsimuleringsfunksjonen er morsom og man kan f.eks. lage bilderammer med noe som roterer eller annet som får «vannet» til å røre på seg. Fargelegger man litt kreativt kan dette bli veldig interessant!

Lek litt med det selv som lærer, så ser du fort mange muligheter! Selv har jeg brukt mange timer på å lage de forunderligste maskiner: «Kronespill» slik som de jeg vokste opp med, En maskin som tok kuler/baller rundt på en lang rundreise (så kunne man prøve å gjette på hvilken kule som kom først i mål (tilbake til startpunktet først, – og det var i simuleringen ikke alltid den samme!). Hoppende speedbåter på en «liten vannfylt sjø». Ulike Rube Goldberg maskiner (et par interessante linker på dette: http://coolmaterial.com/roundup/rube-goldberg-machines/ eller http://rubegoldberg.com/rubeworksgame).

Uansett – dette er et program med mange muligheter for kreativ skapende lek og læring (og ikke bare for fysikk og matematikkfagene), test det ut! – Kan du så få koblet dette til videre arbeid med taktile materialer ville det etter min mening være det beste!

OBS! Lager du et interessant opplegg i tilknytting til bruk av dette programmet innen kunst og håndverk for mellomtrinn/ungdomstrinn? – Ta da gjerne kontakt med http:/kunstkultursenteret.no, (epost: kunstkultur@uin.no), slik at opplegget kanskje kan bli en del av ressursdatabasen de formidler! Det vil de sette stor pris på! (… Denne artikkelen er laget med utgangspunkt i en forespørsel fra dem!)

Advertisements

Om digital bildeskaping

Høgskolelektor ved Høgskolen i Sørøst Norge.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s