Gratis programvare for arbeid med digital 3D som kan være aktuelle innen kunst og håndverk i skolen (med litt fokus på de lavere trinnene)

Det siste året har jeg som lærer innen skapende bruk av IKT ved Høgskolen i Telemark blitt satt til å undervise innen dette området for Kunst og håndverk som valgfag ved grunnskolelærerutdanningen. Bloggen min her har til stor del hatt utgangspunkt i videreutdanningsstudier innen design og kunstfag, og faglærere på 3. året. Fokus for arbeidet med dette har da vært grunnleggende opplæring mest beregnet for å få voksne mennesker i gang med bla digital 3D, og gi disse et godt utgangspunkt for videre utvikling og arbeid innen området, for yrke eller videre spesialisering. Uansett har jeg også her kommet med forslag til ulikt som kan være av interesse for bruk innen utdanning/skole.  I denne artikkelen vil jeg prøve å komme med noen tips på hva jeg har funnet som kanskje kan brukes på de lavere trinnene i grunnskolen. Ser da bort i fra alle problemene man ellers finner og må ta hensyn til i en slik hverdag! Et godt og fundert undervisningopplegg der man inkluderer digital 3D er mulig, – det har jeg sett mange eksempler på her på nettet, – og ut i fra læreplanverket er dette også ønskelig å få integrert allerede fra de tidligste trinnene! Så må man da heller ikke glemme å få med det taktilt skapende da. IKT eller bruk av digitale verktøy må ikke få bli et alternativ til arbeid med det praktisk skapende! – Men heller et godt verktøy i tillegg til dette, for å øke forståelse, se muligheter og sammenhenger som ellers er naturlige i det samfunnet vi lever i, nå og inn i fremtiden!

Det finnes flere ulike typer programvare/apper for PC eller Mac-bruk:

Gratis programvare, Betal programvare, Nettskyprogramvare (rett i nettleseren) gratis uten registrering/konto, Nettskyprogramvare (rett i nettleseren) med registrering/konto, Nettskyprogramvare (rett i nettleseren)  med betaling/konto. Det er også omtrentlig samme type fordeling på apper til nettbrett/ipad. Slike er ikke tatt med her. Jeg vil her i hovedsak vise til de gratisalternativene som finnes (- det kan derfor finnes betalprogrammer som kanskje både er bedre og mer funksjonelle til ulikt bruk, men de er ikke med her! Det får evt komme i en senere artikkel!):

Diverse aktuell 3D-programvare:

3D-modellering/-konstruksjon:

Autodesk Thinkercad (https://www.tinkercad.com/) Nettskybasert enkel introduksjon til 3D konstruksjon. Kjøres rett i nettleseren. Grei for intro til 3D modellering. For å bruke dette må man opprette en brukerkonto, som ellers er gratis. Språket er i utgangspunktet engelsk (er usikker om det finnes andre språk tilgjengelige). Her arbeider man med grunnformer (såkalte primitiver) og kombinerer slike for disse slik at ny former oppstår. I tillegg trenes man i å arbeide med oppbygging av enkle objekter i et virtuelt 3D rom.

Thinkercad

3DTin: (http://www.3dtin.com/ ) Nettskybasert enkel 3D-modellering rett i nettleseren. Litt av det samme som Thinkercad. Virker kanskje noe mer komplekst i starten enn Thinkercad. For å lagre det man gjør må man også her opprette en brukerkonto. Man kan allikevel teste det litt ut uten konto. Det finnes andre språkversjoner tilgjengelige, men dessverre ikke på norsk ennå. Opplæringsvideoer og brukergrupper finnes det flere av.

Når det gjelder gratisprogram som man kan laste ned og installere på en PC er det pr i dag kun et program jeg ønsker å anbefale, og da kanskje for de litt eldre elevene: 123D Design fra Autodesk: http://www.123dapp.com/design . Dette finnes i versjoner også for Mac og iPad. Dette har alle de (etter min mening) viktige og grunnleggende verktøyene man forventer av et 3D-konstruksjonsprogram (- og som man trenger, for senere å avansere i dette med 3D modellering). I tillegg kan man eksportere til et 3D-format som kan brukes videre i andre sammenhenger. Dessverre er det ikke noen enkle funksjoner for å få ut tegninger, men kan man for eksempel bruke «PrtScn» tasten og et bildebehandlingsprogram for å få ut bilder av 3D-tegningene (så kan man evt skrive på dimensjoner med mer dersom man vil bruke disse som arbeidstegninger). – Også dette programmet har muligheter for utvidelser via registrering og betalingstjenester, – men man kan få til det meste man trenger uregistrert også.

123D eksempel

Flere skoler bruker SketchUp, (http://www.sketchup.com/) . – Og selv om jeg ikke liker dette særlig, er det også et alternativ. Gratisversjonen mangler etter min mening mange verktøy som jeg mener er viktige i en grunnleggende opplæring av 3D-konstruksjon/-modellering. – Og å orientere seg fritt i 3D rommet har i tillegg vært noe vanskelig i dette programmet.  -Men det fungerer da ellers greit for å lage enkle hus med mer… – I tillegg finnes/utvikles det mange tillegg (lastes ned og installeres etter at programmet er installert) som ved mer avansert bruk kanskje kan gjøre dette programmet interessant! Pro-versjonen er ellers helt OK, men den koster mange penger, og da finnes det mange andre mye bedre alternativer etter min mening! Her er en interessant link til bruk med dette: https://www.forde.kommune.no/planar-styringsdokument/3d-modell-av-forde/. Man kan også finne mange eksempler på byer der hus er laget i 3D med SketchUp på https://www.google.com/earth/ . – Men som sagt tidligere her, – for å lære seg grunnleggende 3D-modellering, finnes det bedre alternativer!

sketchup - poj

For «friere» mer leireaktig modellering finnes det også noen programmer:

Sculptris: http://pixologic.com/sculptris/ Programmet lar deg modellere nesten som med leire. For å utnytte mulighetene for videre bearbeiding annet enn å lage et bilde av det du har modellert må man (som lærer) kunne en god del mer om 3D en det grunnleggende. Men programmet er morsomt og ganske enkelt å bruke, så hvorfor ikke prøve det!?!

Modellere og fargelegge objekter i Sculptris

Modellere og fargelegge objekter i Sculptris

Autodesk har også i sin portefølje over gratis programmer: http://www.123dapp.com/sculptplus  (for ipad og nettbrett) samt http://www.123dapp.com/meshmixer (som man også kan modellere litt fritt med, selv om dette programmet mest er for å fikse på 3D objekter for ulikt bruk, og ikke minst for å kunne kombinere ulike 3D former sammen til nye objekter med mer…)

Det finnes også mange gode spill og apper beregnet for utvikling av 3D-kunnskaper for barn, dette tar jeg ikke med her, da dette er noe jeg ennå ikke har undersøkt noe særlig.

I tillegg for de aller yngste barna ser jeg for meg at en type modellering slik den vi finner ved bruk av lego-klosser kan være en grei introduksjon: Alt fra lek med Minecraft (https://minecraft.net/ ), til Lego designer ( http://ldd.lego.com/nb-no/ ). – Ok litt utenfor mitt felt men allikevel! For de litt eldre kan man utvide dette til spilldesign som http://www.kodugamelab.com/ . Se for eksempel  Lær kidsa koding (http://www.kidsakoder.no/) for mer om slikt.

Så til slutt her noen oversikter/programmer/apper for spesielle behov og utprøvinger:

http://www.shapeways.com/creator/

Flere (litt tilfeldige pr nå) linker til diverse programmer og apper:

http://topbestappsforkids.com/best-kids-apps-build-and-play-3d/

http://www.techagekids.com/2013/06/3d-printing-modeling-tools-for-kids.html

http://blokify.com/

 

Til slutt!

For å få til et godt opplegg i forhold til opplæring/bruk av 3D-programvare, uansett hvilke du velger å prøve, er følgende punkter viktige:

  1. å lære seg å orientere seg i det 3D-virtuelle rommet. Dvs kunne se på et objekt fra ulike vinkler, og riss (oppriss, ulike sideriss).
  2. Å kunne flytte på og dimensjonere objekter satt inn i det virtuelle 3D-rommet. (Start gjerne da med enkle primitiver (grunnobjekter).
  3. Ta flere grunnobjekter og flytte på disse i forhold til hverandre på ulike måter i rommet. Dette for å lære seg å velge ulike objekter og håndtere dem i forhold til andre objekter i «scenen».
  4. Så kan du starte med å lære om ulike måter å modellere på; alt i fra bolske operasjoner (kombinere objekter ved å legge til eller å trekke i fra) slik at nye objekter oppstår. – Til å ta tak i flater på objekter (eller2-dimesjonale flate-objekter) og trekke disse ut til tredimensjonale objekter.
  5. Gruppering av objekter for bedre å håndtere samlinger av komplekse objekter.
  6. – For så å se på mer avanserte funksjoner som et 3D program har.

 

Disse 6 trinnene har (etter mange år med undervisning innen dette) vist seg både nødvendig og funksjonelt innen grunnopplæring i 3D modellering for studenter i min undervisning, – og jeg antar at dette også er overførbart til annen undervisning innen området.

…Og for de av dere som vil teste ut de dyre og avanserte programmene, må det nevnes at Autodesk nå gir skoler/elever/studenter og lærere muligheten til å bruke de profesjonelle verktøyene gratis! http://www.autodesk.com/education/home

Lykke til!

Advertisements

Om digital bildeskaping

Høgskolelektor ved Høgskolen i Sørøst Norge.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s