Lage egne PC-spill – umulig, eller kanskje ikke!?

Jeg har grunnet på om jeg egentlig burde blogge om dette, da området er veldig stort og til tider ganske komplisert. – Uansett, her er noe om dette temaet:

Det finnes ikke noen enkel vei inn i “spillmaker-universet”, men det finnes allikevel noen snarveier! Du trenger en god del av følgende: noe datakunnskap, gode ideer, masse tid, konsentrasjon og tålmodighet. Er man flere (med ulike kompetanser innen området: idemaker/utvikler, grafiker/kunstner, programmerer m.fl.) om et prosjekt, vil det hjelpe mye! – Allikevel kan man faktisk lage dataspill helt alene om ønsker det! Jeg ser da bort i fra de dyre spilltitlene vi finner omtalt i media, der noen har budsjetter på lik linje med store filmproduksjoner. Indie-spill er en ofte brukt betegnelse for slike “egenutviklede” spill. Tidligere (90-tallet og bakover) var gode kunnskaper innen programmering nødvendig, slik er det ikke i dag.

Det finnes nå mange gode (og “enkle”) verktøy for å lage dataspill. Noen er gratis og noen er veldig dyre. – Og noen kan kanskje til og med brukes i en skolesammenheng!

Her kan du finne en grei oversikt over flere ulike verktøy innen spilldesign:

http://www.dmoz.org/Games/Video_Games/Game_Design/Development_Tools_and_Software/

2D eller 3D?

Passer spill-idéen inn i et todimensjonalt univers eller må det være i 3D?

Det finnes mange verktøy til 2D-spill, selv om de fleste spillene i dag lages i 3D. Flere verktøy (programvare) er spesialiserte for ulike typer (sjangere) spill.

Her er noen:

http://game-editor.com/2D_game_maker (gratis)

http://www.yoyogames.com/gamemaker/,   http://store.yoyogames.com/games/277-gamemaker-for-windows-lite (gratis)

http://www.touchofdeathforums.com/eclipse/ (gratis RPG maker)

http://www.rtsoft.com/novashell/ (gratis)

http://love2d.org/ (mest for “Linux-folk”)

3D spill:

En inngangsport til forståelsen av 3D-spill kan være å starte med level design og “modding” bla ved bruk av de editorene du finner til flere av de kjente kommersielle 3D-spillene. Selv begynte jeg med dette ved å lage nye enspiller-levels til skytespillet Unreal, der man kom seg fremover ved å ikke skyte alt mulig, men ved å bruke de ulike “monstrene” i spillet mot hverandre. (http://www.fileplanet.com/20386/20000/fileinfo/The-Wizard-of-Zimera). Jeg lagde også gallerier med virtuelle skulpturer med mer. Man kan lage mye annet enn skytespill med disse editorene!

Det har etter hvert blitt vanlig å lage egne “flerspiller-brett” til skytespill slik som et av de mest populære på begynnelsen av 2000-tallet CounterStrike, som var basert på spillet Half-Life. Til modding kan som regel de vanligste 3D-verktøyene ofte brukes, enten med ren eksport av modeller og avatarer, eller ved eksport via ulike plugins (eksempel til Half Life) rettet mot det 3D-spillet de ønskes puttet inn i.

Det finnes i dag flere 3D-spill / level-editorer som er gratis:

http://sauerbraten.org/ (gratis)

http://www.crystalspace3d.org/main/Main_Page (gratis)

http://3das.noeska.com/ (gratis)

og ikke minst UnrealEd:  http://udn.epicgames.com/Main/WebHome.html eller http://www.unrealengine.com/features/editor/ , som man i dag kan lage mer enn skytespill med, og til og med publisere (gratis å bruke og publisere spill på noen vilkår).

Microsoft har laget Kodu Game Lab med tanke på barn og unge. Med dette spill-/utviklingsprogrammet kan man  «programmere»/»designe» egne 3D spill. I  utgangspunktet er det et utvalg forskjellige ferdiglagde objekter man kan benytte seg av. Disse kan med enkel «ikonbasert programmering» gis ulike egenskaper, slik at man kan lage sitt eget unike spill. Først må man selvfølgelig tegne opp landskapet/verden, – det gjøres med «pensler» som maler med på forhånd definerte objekter. Omtrent på samme måte som man bygget byer i simuleringsspillet Sim City da dette ble tredimensjonelt.

Noen andre utviklingsverktøy verdt å nevne er bla:

DarkBasic : http://www.thegamecreators.com/?m=view_product&id=2030

– Og Unity: http://unity3d.com/unity/editor/

En annen vei inn er å lære seg Action script i Adobes program Flash. Det finnes mye gratis koding på nettet som kan være greie utgangspunkt for å utvikle egne Flashspill. Disse kan i tillegg legges inn på nettsider for publisering.

Dette får være nok for denne omgangen! Lykke til med eventuell videre utforskning av spilldesign.

Advertisements

Om digital bildeskaping

Høgskolelektor ved Høgskolen i Sørøst Norge.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s